Tuesday, May 15, 2007

Synopsis: Kommunikation og mediesociologi

Beskrivelse af Youtube.com Youtube.com er et dynamisk websted på internettet, der primært indholder videoer. Brugerne på youtube.com publicerer og deler videoerne med hinanden. De er således både afsendere og modtagere af videoerne på youtube.com. Kommunikationen på youtube.com er således først og fremmest computermedieret, hvilket adskiller det fra andre former for kommunikation. For det andet er den baseret på en udveksling af information brugerne imellem, hvilket danner sociale relationer imellem brugerne. Relationerne kommer til udtryk i kommentare, som udveksles brugerne imellem og communities de danner på youtube.com.


Problemstilling Med udgangspunkt i ovenstående vil vi diskutere, hvordan kommunikation foregår på youtube.com i et mediesociologisk perspektiv?


Metode Først vil vi afdække to syn på kommunikation; transmissionsmodellen og ritualet. Efterfølgende vil vi vurdere, hvilket af disse syn som passer på youtube.com. På baggrund af det vil vi derefter forsøge at klassificere youtube.com som kommunikationsform i et mediesociologisk perspektiv. Til slut vil vi reflektere over en anderledes måde at begriber kommunikationsformen på youtube.com i et mediesociologisk perspektiv.

Teoretisk ramme For at afdække to syn på kommunikation vil vi benytte James H. Carey's essay A Cultural Approach to Communication. Dertil vil vi bruge kommunikationsmodeller af Shannon og Weaver i Mathematical Theory of Communication og Lisbeth Thorlacius i Kommunikation på websites. Vi vil klassificere youtube.com ud fra Bordewijk og Van Kaam's matrix i artiklen Towards a New Classification of Tele- information Services.


No comments: